Kan du have mange bolde i luften? Trives du i et dynamisk arbejdsmiljø med højt til loftet? Leder du efter et spændende job med masser af udviklingsmuligheder?
Vi kender alle sammen de slidte floskler, der ofte bliver brugt i jobopslag. Men giver de egentlig overhovedet kandidaten lyst til at søge jobbet?
Jobannoncen er meget mere end bare et opslag, der skal indfange en ny medarbejder. Den er et blikfang og kan potentielt være kandidatens første møde med virksomheden, så den skal selvfølgelig give et godt og indbydende førstehåndsindtryk.
I denne artikel giver vi dig en række gode råd til at skrive et godt og fængende jobopslag, som kan tiltrække de helt rigtige kandidater til din virksomhed.
Sørg for at forberede dig.
Inden du går i gang, er det en god idé at gøre dig nogle tanker om den ledige stilling og den nye medarbejder, som skal udfylde den:
• Hvem ønsker du skal søge stillingen og hvordan får du deres opmærksomhed?
Hvis du søger en specialist, går det f.eks. ikke at beskrive stillingen i brede vendinger eller copy og paste fra tidligere opslag til andre stillinger. Der skal du tale ind i deres ekspertise, for at vække deres interesse.
• Prøv at tage kandidatens briller på.
Hvad ville de blive tiltrukket af i stillingen og virksomheden? Er der nogen i en lignende stilling, som kan hjælpe med at belyse de bedste og vigtigste aspekter ved netop deres rolle?
• Vær ærlig! Både overfor dig selv og for potentielle kandidater.
Lov ikke mere, end du kan holde. Det giver f.eks. ikke mening at love en høj fleksibilitet, hvis der er mange rigide deadlines, som ikke må overskrides. Ærlighed i jobannoncen sikrer også en bedre afstemning i forhold til kandidatens forventninger til jobbet og arbejdspladsen.
Gode råd til jobannoncen:
Med det på plads, har du et godt udgangspunkt til at gå i gang med selve annoncen.
Her er vores bedste råd til at få skrevet en levende jobannonce, der pirrer kandidatens lyst til at søge.
1. Start med en fængende overskrift.
Den skal fange kandidatens opmærksomhed, vække deres interesse og gøre dem nysgerrige på at læse videre. Her kan du med fordel gøre brug af de tanker, som du netop har gjort dig om, hvad der tiltrækker de kandidater, du ønsker.
2. Skriv levende og billedligt, så du gør det let for en kandidat at visualisere en hverdag i din virksomhed.
Beskriv gerne kulturen, stemningen og kollegaerne. Måske har du endda nogle helt særlige lokaler eller forhold, som gør det ekstra rart at komme på arbejde?
Skriv direkte til modtageren og undgå passivt sprog og unødvendige fyldord.
3. Vær konkret.
I stedet for at skrive ”Der er mulighed for faglig udvikling”, så fortæl hvad det er for muligheder. Afholder I interne kurser? Har I et program for opkvalificerende kompetenceudvikling? Kan man avancere i stillingen?
4. Skær ind til benet og minimer listen af krav.
Det er ikke nødvendigt med en lang beskrivelse af virksomheden og dens historie. Det kan kandidaten selv researche sig frem til. Brug pladsen effektivt og genovervej listen af krav. Tænk over hvad er ”nice to have” og ”hvad er need to have” i en kandidat. Du kommer hurtigt til at tage pusten fra en god kandidat ved at gøre listen af krav for lang og svær at leve op til.
5. Drop flosklerne!
Eller giv dem et humoristisk twist, der er relevant for jobbet. For eksempel kan man ændre ”Du skal kunne have mange bolde i luften” til: ”Du skal nemt kunne skifte mellem de mange åbne faner i din browser” eller: ”Du skal kunne dine Excel-formler i søvne”.
6. Vær opmærksom på dit valg af ord og hvad de signalerer.
Det er særligt vigtigt at overveje sit ordvalg, når man ønsker at tiltrække et diverst felt af kandidater. Eksempelvis er ”en robust og stærk teamplayer med vindermentalitet” ladet meget maskulint, og det er ikke nødvendigvis alle egnede kandidater, som kan identificere sig med det. Der findes ordscannere og andre gode værktøjer på nettet, som kan hjælpe med at sørge for et bredt og inkluderende alternativ.
7. Skil dig ud og vær personlig.
Hvad kendetegner din virksomhed som arbejdsplads? Hvad adskiller dig fra dine konkurrenter? Hvad gør det fedt at komme på arbejde hver dag i netop din virksomhed? Her kan du virkelig skille dig ud fra andre jobannoncer og give kandidaten blod på tanden til at søge jobbet hos dig. Fremhæv gerne virksomhedens kåringer, priser, eller positive anmærkninger inden for jeres felt.
8. Betragt generelt din annonce som et salgsdokument.
Den er en del af virksomhedens employer branding og bør fremhæve alle de gode ting, du kan tilbyde din nye medarbejder.
Hos Bencke & Partners udfører vi en dybdegående analyse af virksomheden, inden vi starter. På den måde kan vi hjælpe dig med at finde ud af præcis hvilken profil, som vil matche jeres virksomhed og hvordan I tiltrækker dem med et skarpt jobopslag.
Skal vi hjælpe jer med at find den helt rigtige kandidat?
Kontakt os for et uforpligtende tilbud på 7070 7352 eller info@bencke-partners.dk
Bencke & Partners er eksperter i kvalitetssikret rekruttering og headhunting, og står altid dedikeret klar til at tilføre værdi til din virksomhed med et løfte om, at indsatsen mod erhvervelse af nye talenter kontinuerligt er agil, effektiv, og stemmer overens med din virksomheds kultur og langsigtede strategi.
Hvis du ønsker flere opdateringer og information fra Bencke & Partners og rekrutteringsbranchen som helhed, kan du følge os på LinkedIn, Facebook og/eller Instagram.